Rozbory alb

[2019 - 2022] - God Save the Rave

A je to tady, šestá kapitola, další personální obměna kapely, Sebastian Schilde se prohodil s Philem Speiserem. Jak se nakonec ukázalo, Etnik Zarari jen zaskakoval na turné, aby nebylo jedno místo klávesáka prázdné, ale s produkcí alba nemá pravděpodobně nic společného. Scooteři se v jednom rozhovoru vyjádřili, že to s ním zkoušeli dát hudebně dohromady, ale nesešli se ve stylu písniček. Když jsem poslouchal sólovou tvorbu Etnika, je na můj vkus příliš temná, monotónní a nelíbivá, skoro jako by nehrála žádná melodie. Velmi zvláštní, ke Scooteru by mi tento zvuk neseděl. Kdežto Sebastian, ten s kapelou splynul naprosto skvěle. Je to sympaťák, pohodář, uvolněný pařmen (na koncertě, v klipech, rozhovorech) a především našel dokonalou rovnováhu mezi starou a novou Scooter tvorbou a stejně tak mezi mainstreamovou a undergroundovou tváří skupiny. Ačkoli jsem měl pátou kapitolu rád, bylo z ní cítit, že Phil tuto rovnováhu stále hledal, ale ne příliš úspěšně. Buď byl zvuk moc moderní, až vybočoval ze zajetých kolejí, nebo jsme se dočkali totálně staromódního retra. Nic mezi tím.

Album God Save the Rave trhá rekordy. První rekord, ne úplně populární, spočívá v ukrutně dlouhé mezeře mezi dvěma studiovými alby. Scooter Forever vyšlo v září 2017, God Save the Rave až v dubnu 2021. Tři a půl roku, dovedete si to představit? U jiných interpretů možná standardní doba, ale jsou snad Scooter standardní muzikanti? :-) Album by možná vyšlo dříve nebýt Covidu a všeho kolem. Minimálně jeden oficiální odsun nastal, protože původní termín vydání byl naplánován na 26. února 2021, ale vzhledem k útlumu výroby by se do té doby nestihly vyrobit předměty do deluxe edice - tak zní oficiální vyjádření. Druhým rekordem je zatím největší počet hostujících interpretů, máme jich tady hned 5. No a co se týče posledního rekordu, před albem bylo do světa vypuštěno ohromných 9 singlů! Doposud se jednalo o jednu, dvě ochutnávky dopředu, a pak ještě jeden dva singly po albu. Nyní vypadá, že další singly už vycházet nebudou, protože album je totálně vyšťaveno. Aspoň nám nemusí být líto, že je uvnitř skryto tolik hitů, ale vlastně o nich nikdo neví, jak se stávalo dříve, teď je album využito opravdu na maximum. S průběžnými singly (až na jednu výjimku vždy vycházely dvojice písniček těsně za sebou, mezi dvojicemi byl delší rozestup) se to čekání na album vlastně dalo docela vydržet. Ale jak vás už určitě napadlo, více než polovinu alba jsme znali dopředu, takže se nekonalo tak velké překvapení při rozbalování dárečku. Je toto budoucnost alb nebo si to Scooteři jen tak zkusili a příště pojedou zase klasiku? A co je vlastně lepší? Asi to nedokážu říct. Každopádně jsem rád, že díky tomu hraje na CD doslova jeden hit za druhým. :-)


Rok vydání: 2021

Edice: 2xCD + Deluxe Box + 2xLP (černá nebo průhledná varianta) + web release

Základní edice alba je v digipacku a obsahuje 2 CD. Na prvním disku album, na druhém záznam ze speciálního koncertu I Want You to Stream, který vyšel před rokem jako samostatné digitální album.

Deluxe box v sobě skrývá základní dvojdiskové album a dále červenobílé ponožky (červený nápis Scooter nahoře + červené paty a špičky), žlutočerný vonný stromeček do auta s nápisem God Save the Rave, samolepku na autosklo se Scooter logem a v neposlední řadě 5 velkých samolepek (cover alba, černý nápis Scooter na žlutém pozadí, žluté Scooter logo na černém pozadí, černobílý We ♥ Hardcore s pěkným červeným srdíčkem a cover singlu FCK 2020 se zásadní hláškou "First we save the rave, then we save the world"). Z dosavadních boxů jsem byl vždy nadšený, obsahovaly super předměty, ale tentokrát se u mě nadšení nedostavilo. Místo samolepek bych bral pohlednice na tvrdém papíře, jako u Under the Radar over the Top nebo The Big Mash Up, a zbytek věcí mě nezaujal vůbec - přidané jen tak do počtu. A já to koupil jen tak ze zvyku do sbírky. Trochu škoda. Zajímavé by mohlo být, kdyby do limitované edice dali DVD či Blu-ray s koncertem I Want You to Stream. Alba by se odlišovala a záznam show by se neválel jen někde na Youtube. A když už jsme u těch podnětů, na kartičky mohli natisknout obálky všech singlů. Byla by to částečná náplast pro ty, kterým chybí fyzické CD singly v ruce. Možná příště.

Zpozorněte v případě vinylové edice! Vybrat si můžete mezi dvěma černými nebo dvěma průhlednými bezbarvými vinyly (taky jsem nevěděl, že se to dělá :-)) a pro tentokrát se vyplatí koupě gramofonu, protože zde uslyšíte unikátní a exlusivní skladbu Lugosi, kterou jinde nenajdete, a k tomu jako přídavek speciální verzi Never Stop the Show. Komu je to stále málo, vinyl dostal i svůj vlastní booklet.

Digitální a streamovaná edice alba přichází s intrem odděleným od druhé skladby.

Cover: Obálka vypadá jako historický namalovaný obraz. Motiv vychází ze znázornění poslední večeře Páně (méně známá verze, ne ta od Leonarda da Vinciho). Do originální malby se propašoval H.P. na místo Ježíše a vedle něj se mu klaní Sebastian a Michael, před nimi u stolu je položen megafon, jinak je vše beze změn oproti původní předloze. Nad účastníky večeře jsou tři ohromné reprobedny, nad sebou mají ještě svatozář. Vzadu na obálce vidíme různorodé nápisy písniček, podobně jako to bylo tehdy u alba Ace. Použití několika fontů písma velice osvěžuje jinak minimalistické bílé pozadí s fotkou megafonu v rohu. Uvnitř digipacku máme společnou fotku všech členů, opět udělanou jako obraz v rámečku a pověšený na stěně s tapetou. Pod CD dvě šedá megafon loga a pod bookletem uprostřed hezký H.P.ho mikrofon, opět na čistém bílém pozadí. Design velmi hezký, dostává plný počet bodů. 10/10

Booklet: Jeden z nejlepších bookletů. Čistý design bez rušivých elementů, velice povedené fotky a motiv historických obrazů. Na většině stránek bílé pozadí, text, u toho fotka nebo obrázek, žádné další přeplácanosti. Obyčejné, ale přitom naprosto dokonalé. Kromě jiného tu vidíme tři portrétové obrazy doplněné třemi portrétovými fotkami všech členů a pak pár původních malířských děl po vzoru obálky doplněné o pár nových prvků. Pod bookletem najdete ještě letáček s upoutávkou na březnové termíny turné God Save the Rave v roce 2022. Je ve hvězdách, zdali tyto termíny už konečně vyjdou. Na druhé straně letáčku klasický merchandise s nápaditým nápisem We ♥ Merch. Vinyl také obsahuje booklet. Prostřední dvoustrana chybí, protože obrázek vidíte ve velkém provedení uprostřed gatefoldu a stejně tak chybí text Wand'rin' Star, protože skladba je pouze na CD. A logicky, u tvůrců alba je na patnáctém místě uvedena písnička Lugosi a není zde seznam autorů skladeb z CD I Want You to Stream. Za druhou verzi bookletu klobouk dolů, ale úplně bombasticky by vypadal booklet ve větším formátu. CD rozměr přiložen k velkému vinylu vypadá docela komicky. 10/10

Potisk: Na prvním CD vidíme cover alba, na druhém záběr H.P.ho z koncertu, jak stojí před diváky. Kolem dokola zlatý zdobný obrazový rám. Vinylovou stranu A a C zdobí mikrofon a strany B a D megafon. Konzistentní design celého alba miluju! 10/10


01. Futurum est nostrum (1:48) - "Božské" intro, které se skvěle hodí k obálce i k názvu alba. Podle Google překladače latinský název znamená "Budoucnost je naše". První třetina je excelentní, kostelní chorály vám vypracují husinu na maximum. Ale proč jsou proboha tyto chorály přerušeny kecáním někoho z blízkého východu? Když jsem to slyšel poprvé, seriózně jsem se lekl (pouštěno do sluchátek, poskočil jsem na židli), protože jsem to absolutně nečekal, a zároveň to na mě působilo, jakoby se mi někdo naboural do vysílání. Zní to jako chyba, která tam nemá co dělat. Má to snad znázorňovat střet dvou náboženství, dvou odlišných kultur? Po čase už to nevnímám tak silně, ale stále nechápu tuto vsuvku. Pak k nám za doprovodu temných varhanů promlouvá typický hluboký hlas (Scooteři tento efekt použili už několikrát). Tato část už je poněkud zdlouhavá a nudnější. Jako intro koncertu super, ale na album by to chtělo něco dynamičtějšího. Kdepak jsou perfektní intra od Phila? Ten nasadil opravdu vysokou laťku. Na druhou stranu, toto intro po dlouhé době nabízí velmi čistý přechod do druhé skladby, který si zamilujete. Tento přechod však chybí u webové verze alba. 7/10

02. God Save the Rave (Scooter x Harris & Ford) (3:12) - Hned první skladba ukazuje, jak lze elegantně spojit starou dobrou Scooterovskou energii s novým svěžím zvukem. Extrémně návykový vokál v refrénu doplněn suprovým potutáváním, po němž následuje silná synthová melodie. V pozadí se nenápadně krčí davové pozpěvování hlavní melodie, kterého bych si asi jen tak nevšiml, kdyby ho H.P. nezpíval na koncertě. S vědomím tohoto prvku si refrén užijete ještě více, ale to skandování mohlo být o něco výraznější. Dojem z refrénu kazí nezajímavá sloka. Hudba na pozadí téměř žádná, pouze holý beat a pár zvuků, H.P. docela slabý. Naštěstí je tu sloka jen jedna, pak už jede pořád refrén. A konkrétně u druhého refrénu mě baví ten pomalý dubstepový beat. A u závěrečného refrénu se dokonce změní beat na hardstyle - nečekaný zvrat, palec nahoru, dodává neskutečnou šťávu! I když převážně chválím, přesto je to z alba ta slabší skladba, mám své jiné oblíbence. 8/10

03. Never Stop the Show (3:51) - Dejte pryč H.P.-ho a dostanete tu nejlepší písničku od Scooteru! Vážně, nekecám, tak propracovaný refrén bych nečekal. Dokonalý ženský vokál, důmyslné propojení různých tónů a nástrojů (harfa, smyčce, piano, sbor) a vše vyvrcholí v hardstyle. Konečně tvrdý hardstyle, který nezní vůbec jako od Scooterů. Ten vybasovaný beat je prostě krutý! V druhém refrénu se přidává trochu více elektroniky a totálně to vytuní R'n'B beat a dvojitá porce hardstylu. Ani na albu Under the Radar over the Top zdaleka nebyly takové pecky. No a co ten nešťastný H.P.? Ten refrén je tak vykucený, že ani suché sloky nedokáží snížit mé maximální hodnocení. Ale mám pocit, že je tam H.P. hodně na sílu, aby se jakože neřeklo. Na druhou stranu, ačkoli je hudební podklad docela nevýrazný, H.P. válí a jede i dobrý text, jen by se to více hodilo do jiné skladby. Velmi zajímavý je fakt, že tato skladba existuje ve dvou verzích. Na CD a webu je zakončena magickým rozvláčným houkáním, kdežto na vinylu hraje synthové piáno. Preferuji CD verzi, protože dostává mysl do nečekaných psychedelických rozměrů, ale ne každému může být tento efekt příjemný. 10/10

04. We ♥ Hardcore (Dimitri Vegas & Like Mike x Scooter) (3:15) - Na albu nenajdete více oldschool skladbu. Svěží H.P. se soustředí čistě na povzbuzovací hlášky, žádný souvislý text, převažují instrumentální části, refrén je hardcore a jak dělaný na sborové skandování. Druhá část s tikajícími hodinami vše na chvíli utlumí, ale to jen Scooteři sbírají síly na závěrečný tvrdý refrén. Asi by mě více bavilo, kdyby se refrén zároveň i zrychlil jako u Devil's Symphony nebo Move Your Ass! (Noisecontrollers Remix), ale může být. Jako singl mě to neoslovilo, ale na albu funguje skvěle. 9/10

05. Paul Is Dead (Scooter x Timmy Trumpet) (2:55) - Další pecka, která se mi víc než na singl hodí jako promakaná albovka. Nakonec je to ale vlastně jedno, hlavně, že zní dobře. :-) Všechny prvky jsou perfektně spojené dohromady, radost poslouchat, opravdu kvalitní produkce. Líbezný HPV, silný H.P., intenzivní melodie jako ze staré školy a dokonce se dočkáme i Drum and Bass beatu - škoda, že nehraje o něco déle. :-( Naprosto dokonalá je prostřední utlumená část s proslovem "from the H. to the P. to the HPV", kdy za doprovodu hezkého klavíru a druhé části HPV vokálu všechno najíždí zase zpátky. Písnička uteče velice rychle, ale o to větší chuť máte pustit si ji zase znovu. I když je rychlá a působí divoce, vždy se u ní hezky uvolním. 10/10

06. Bassdrum (Scooter x Finch Asozial) (2:55) - Hodně praštěná věc, ale hitovka jak blázen, kterou nedostanete z hlavy. Připravte se na pořádnou porci němčiny (MC battle mezi Finchem a H.P.m, v úvodu slyšíme jejich telefonický rozhovor), tupý ale totálně návykový beat, ještě návykovější ženský "Tik Tok" vokál a primitivní kompozici skladby, která vás nutí pouštět si Bassdrum pořád a pořád dokola, dokud neodpadnete. :-D Teď už mám písničku docela dost oposlouchanou, ale když tento singl vyšel, pouštěl jsem si ho každou chvíli a vždycky několikrát za sebou. Byl jsem na tom zvuku úplně závislý. Neuvěřitelné, to se mi snad ještě nikdy nestalo. Není to nic intelektuálního, ale právě v tom spočívá to kouzlo. Konec je nepřirozeně useklý, ale patří tam, díky němu je skladba, jaká je. 9/10

07. Which Light Switch Is Which? (3:22) - Už od prvního okamžiku můj jasný favorit mezi novými singly. Ryzí hitovost a energie, žádná zbytečná preplácanost nápadů, zvuk jako za Axela a parádně měkký HPV. Silná melodie v refrénu vrací Scootery do jejich nejsilnějšího období. Mezi nejlepší momenty patří uklidňující pištivý zvuk po dojezdu sloky a pak hardstylové zakončení. Ale veliká škoda, že je H.P. zastíněn přebuřenou hudbou. Nevím, jestli je to chyba v masteringu nebo účel, ale nezní to tak dobře, jak by mohlo. 10/10

08. FCK 2020 (3:29) - Do prdele s rokem 2020!!! Protest song v podání Scooteru, konečně nějaká ta politika. :-) Scooteři měli v roce 2020 naplánováno velké turné God Save the Rave a plno dalších akcí, z hodiny na hodinu bylo vše zrušeno a oni se již nemohli setkávat naživo se svými fanoušky. A to je jen zlomek toho, co všechno se začalo v tomto kulatém roce srát. Pandemie koronaviru postihla celý svět a úplně každý se musel něčeho vzdát, v horším případě s touto nemocí přímo bojoval nebo jí i podlehl. Všichni to známe, byly toho plné zprávy den co den, a je dobře, že Scooteři tuto událost zapsali do historie touto skladbou. Jak se dalo čekat, text je více párty nežli k zamyšlení či provokaci, ale název mluví za vše. Skladba začíná roztomilým klinkáním, ale pak to nabírá grády. Tvrdá sloka plná naštvání, pak ženský vokál, opět návykový (opravdu skvělé refrény na tomto albu), pak chytlavá melodie podobná předchozí písničce a úplně na konec agresivní linka, která vám pomůže vybít si vztek na celý nepovedený rok 2020. Jak vidíte, skladba docela překombinovaná, což jí spíš škodí. Jako hymna zásadního roku v historii fajn, jako nástupce Fuck the Millennium taky dobrý, ale jak říkám, na můj vkus dost přeplácané. 8/10

09. Groundhog Day (2:53) - TOP, TOP, TOP!!! Scooteři a jejich energie v čisté podobě, kterou máme všichni tak rádi. Nonstop pařba. Úvodní přivítání, duté "dum, dum, dum, dum" a už to jede. Oproti předchozí skladbě, tady je text překvapivě propracovaný a v těch pár verších je úplně jasné, co se nám Scooteři snaží říci. Když jsou všechny akce zrušeny, život celkově omezen, každý den vypadá naprosto stejně, žádné vzrušení. "Když nehrajem naživo, není to žádný život!" Neskutečně sexy HPV zpívá o tom, jak doufají, že je z tohoto začarovaného kruhu dostane někdo ven. A H.P. nakonec dodává: "Stage je připravená a my přicházíme, to je ten moment, kdy se cítím naživu!" Ta věta mi strašně dodává krev do žil, cítím z ní obrovskou naději, že jakmile tento shit pomine, tak to pořádně rozjedeme, jako nikdy dříve! Tolik k textu, ale silná je i hudba. Melodie následující po HPV refrénu je jedna z nejenergičtějších, co kdy Scooter vytvořil. Je hutná, hraje pořádně nahlas a kombinace rychlých a nečekaných změn melodie vás roztančí na MAX! Dále HPV, kdy se zpěv láme v části "of you - noooooow", mě pekelně startuje na pařbu. A druhá instrumentální sloka je taky boží. Dokonalost, nejlepší na albu. 10/10

10. Hang the DJ (3:16) - Tak a konečně zase nějaká albovka. :-) Jedna z mých méně oblíbených, ačkoli oceňuji její tradiční nádech díky keltskému refrénu. Refrén je vlastně to jediné, co se mi tady líbí. H.P. je fajn, ale je ho tam nějak moc. Možná by mohla být skladba delší, možná to mohla být radši instrumentálka, nevím, ale něco tomu chybí. 7/10

11. Rave Teacher (Somebody Like Me) (Album Edit) (Scooter x Xillions) (3:17) - Jak už je z názvu patrné, první singl byl na albu předělán do nového kabátu. Hlavní melodie je více svěží, druhá sloka doplněna o sampl ženského vokálu, C-part udělán roztleskávacím způsobem a na závěr již osvědčený hardstyle. Akorát H.P. v první sloce nějak divně zní, mohli nechat původní verzi. Všechny změny jsou sice k lepšímu, ale přesto mám radši původní klasiku z roku 2019 pro svou jednoduchou kompozici. V albové verzi je toho nějak moc najednou. Tak jako tak, HPV je hezky rytmický a chytlavý, H.P. pro sebe dostal obě dvě sloky, což je na tomto albu téměř unikátní a dokonce je tu i C-part, jak už jsem zmínil. Písnička pěkně propojuje klasický Scooter recept se Sebastianovou tvorbou. 8/10

12. Анастасия (6:57) - Pánové, super práce! Konečně jste nám dali dostatečně dlouhou a temnou instrumentálku. Monotónně syrový beat uslyšíte téměř celých sedm minut a skoro nic jiného. A právě proto mě tato instrumentálka tak baví. Maximální techno, které vás dostane do tranzu raz dva. 10/10

13. Devil's Symphony (3:05) - Nejslabší singl i skladba z celého alba. Vlastně ani nechápu, proč jako singl vyšla. Neslyším tam nic hitového ani zajímavého. Ani refrén není tentokrát ničím chytlavý. Nápady se nikam nerozvíjí, točí se to pořád dokola. Ani zrychlený konec ve stylu Move Your Ass! (Noisecontrollers Remix) to bohužel nezachraňuje. :-( 6/10

14. These Days (4:03) - Podobně jako Hang the DJ, hraje tu psy-trance a bohužel je po většinu času stejně tak nevýrazný. Body ale zvyšuje tajemný mužský hlas a závěrečná půlminutka, která je nahuštěná k prasknutí - spojuje všechny prvky dohromady, což zní skvěle. 8/10

15. Wand'rin' Star (3:59) - Nečekaný country ploužák a dokonce bez nějaké hardstyle srandičky, jako tomu bylo u minulého alba při Always Look on the Bright Side of Life. Po všech předchozích čtrnácti rychlých peckách může docela podráždit, ale ruku na srdce, ta písnička je udělaná velice pěkně. Kvalitní produkce, povedený zpěv H.P.-ho a trochu odpočinek od beatů. Jen mě tam opět rozčiluje to "cizojazyčné" přerušení podobné jako v intru. Proč? Asi mi uniká ten vtip... 9/10

Vinylová edice

15. Lugosi (7:01) - Pokud se nedokážete přenést přes country vsuvku, pusťte si vinylovou verzi alba, kde vás na patnáctém místě čeká místo Wand'rin' Star techno instrumentálka Lugosi. Jestli vás baví Анастасия, smlsnete si i v tomto případě. Tady jsou však tóny o něco rozmanitější a přístupnější. Prostřední klidová část s potutáváním je hodně, ale hodně v pohodě. Vlastně ani nedokážu říct, která z těchto dvou instrumentálek se mi líbí více (o půl procenta asi Anastásie). Nejradši si je pouštím obě za sebou, takhle fungují nejlépe. :-) 10/10

CD 2 - I Want You to Stream! (The Live Concert)

01. Intro (1:24) - Jediná Scooter skladba, pod níž je podepsán jenom H.P. Baxxter. A není se čemu divit, protože se jedná pouze o jeho úvodní slovo ke speciálnímu streamovanému koncertu, který se odehrává ve studiu bez diváků, bez tanečnic, pouze ten nejnutnější štáb. Těžko hodnotit, když to není písnička, ale z principu dávám plný počet bodů, protože to absolutní ticho bez typického koncertního pokřiku a tak trochu bezradný H.P., který vlastně ani neví, co na tu podivnou situaci říct, má svoji atmosféru a věrohodně odráží tehdejší ranou covidovou dobu. 10/10

02. One (Always Hardcore) (4:15) - Ale tady už to jede klasicky. Spustí se úvodní brnkání a každý ví, že Scooteři jsou dneska při síle. Solidní verze nesmrtelného hitu. Úplně zapomenete, že je tento koncert něčím výjimečný a prostě paříte. Je sranda, jak ke konci H.P. ostatní vyzývá "aplaus, aplaus", aby udělali aspoň nějakou atmosféru. :-) 10/10

03. The Logical Song (4:49) - A hned další nestárnoucí klasika, která se snad nikdy nepřeposlouchá. Tady není co zkazit, velice hezké podání. Na konci nás H.P. vyzývá, ať se netrápíme věcmi, které nemůžeme změnit a že doufá, že se ještě letos uvidíme na velkých akcích - jak víme, toto se v roce 2020 nepodařilo splnit. Nakonec všechny prosí, ať zůstanou doma, paří doma, pijou doma. :-) 10/10

04. Bora! Bora! Bora! (3:50) - Nikdy jsem tento singl neměl rád a naživo se ještě více ukazuje, jak je slabý. Změněný text v C-partu na "chapter six" se bohužel vůbec nehodí do rýmu, měli nechat původní větu. Jakmile píseň skončí, H.P. otřepe již skoro zapomenutou frázi ze songu The Learning Process. 4/10

05. My Gabber (with Jebroer) (3:46) - Téměř celou dobu hraje playback Jebroera, takže naživo o ničem. Závěrečné rozjíždění davu naprázdno vždycky pobaví. :-) 3/10

06. God Save the Rave (with Harris & Ford) (4:48) - Tak to mě baví, hned si můžeme otestovat, jak singl z čerstvého alba funguje naživo. No a on funguje. :-) H.P.-ho popěvky refrén hezky vytuní a závěrečný hardstyle je prodloužen o kousek z extended verze singlu. Paráda, chci to slyšet živě! Ke konci si dá H.P. malinkou MC improvizaci, do níž zakomponuje tehdy tolik používanou frázi "Stay Home". 9/10

07. Fire (4:36) - Určitě ne nejlepší live verze této pecky, ale stále duní dobře. V mezičase si připomeneme singl Hello, ale ten nakonec nezazní a H.P. přejde rovnou do popěvku refrénu How Much Is the Fish. Jakmile se přidají Michael se Sebastianem, H.P. se lekne jejich pěveckého projevu a radši to rychle utíná. :-D 8/10

08. How Much Is the Fish? (3:51) - Tady to začíná být zajímavé, protože konečně slyšíme upravenou verzi singlu z roku 2012 v dobré kvalitě. Přidané echo vokály hezky zvýrazňují sloku. A H.P. tentokrát celou sloku odzpívá sám, nepomáhá mu ani Michael ani Sebastian - asi aby udrželi dvoumetrový odstup. :-) 10/10

09. The Age of Love (Live Version) (2:30) - Kdyby to šlo, této pecce dám 100 bodů z deseti. Dvě nejintenzivnější minuty z celého alba a dost možná i z celé Scooter tvorby. Sebastian oprášil stařičký a průměrný singl a dodal mu takový drive, že vám z toho spadnou kalhoty. Synthy, že by ani samotný Terminátor nechápal, asijský motiv, breakbeat vsuvka a energický Sebastianův rukopis. Název "live version" je trochu zavádějící, protože live je tu vlastně všechno, ale zpočátku vydání live alba I Want You to Stream byla tato krasotinka nazývána jako Nacho Remix (Sebastianův pseudonym), což sedí o mnoho lépe, ale nevadí. Chtělo by to samostatnou prodlouženou studiovou verzi, ale jsem rád, že vyšla aspoň v této podobě. 10/10

10. Fuck the Millennium / Call Me Mañana (5:39) - Stará bída. Toto medley je už silně ohrané, už mě ani trochu nenadchýňa. Ještě bych přimhouřil oči, kdyby neustřihli část, která zazněla pouze na živém Youtube streamu, kdy si do Fuck the Millennium melodie vypůjčili veselý sampl z Depeche Mode - Just Can't Get Enough, ale chápu, že by mohl nastat problém s autorskými právy. I když singlovou verzi Maňány úplně nemusím, tady je ucházející, to musím uznat, ale vyšší hodnocení dát nemůžu, už mi to medley fakt leze krkem. O sloku se H.P. klasicky dělí s Michaelem, ale ten je od mikrofonu tak daleko, že ho není vůbec slyšet (lze vidět pouze na videu). :-) 4/10

11. J'adore Hardcore / Jumping All over the World (7:58) - H.P. říká, že J'adore Hardcore je jejich jediná píseň z francouzským názvem. Není to tak úplně pravda, ale upřímně, já bych C'est bleu taky nejradši vytěsnil (jo a ještě bych málem zapomněl na Vallée de larmes). Prodloužená verze J'adoru už taky začíná být ohraná a nevadilo by mi, kdyby si od ní na chvíli dali pauzu. Totéž Jumping, hrají ho až moc často a kvůli komplikovanému "jednonádechovému" textu funguje spíše jako studiový singl. Navíc k sobě tyto dva singly vůbec nepasují, podivné medley. 5/10

12. Maria (I Like It Loud) (5:01) - A přichází ta nejohranější věc vůbec. Jako chápu, je to klasika všech klasik, taky si vzpomínám na školu v přírodě v páté třídě základky, jak nám to jelo každý večer na diskotéce, ale co je moc, to je moc. Tehdy na koncertech jsem na to vůbec nepařil, stál jsem jak tvrdé Y, nešlo mi to. Vyškrtnout z playlistu nadobro! Vždyť můžou hrát Oi, který má podobný dobře naučitelný refrén... 1/10

13. Which Light Switch Is Which? (4:29) - A další nový singl, krásné propojení obou CD. Úvodní rozjezd z extended verze je dokonalý! A H.P. je konečně slyšet, ne jako ve studiové verzi. 10/10

14. Endless Summer / Hyper Hyper / Move Your Ass! (Noisecontrollers Remix) (7:40) - Do názvu se zapletla ještě i klasická verze Move Your Ass, ale ta tam nehraje, to jen tak pro orientaci. Každopádně medley debutových singlů z roku 2010 je velmi dobře vyladěno a patří na závěr každé show. A pokud jste si mysleli, že hardstylovou verzi Move Your Ass z Live in Hamburg už nic nepřekoná, tak to jste ještě neslyšeli Noisecontrollers Remix! Počkejte si na závěr a nebudete litovat. Neskutečná řežba a hlavně na živo je to bomba! Jsem rád, že ji vydali na CD aspoň takhle. Remix se skládá ze tří častí, kdy je každá suprová jiným způsobem. První třetina parádně nabudí acidem a původním ječivým samplem, druhá, odpočinkovější hezky rozvíjí refrén a ta poslední je totální terno! Přebuřený hardstylový beat, HPV sampl a H.P. vysušeným hlasem křičí "Haaardcooore!!". To je psycho!! Kdo říká, že jsou Scooteři mrtví, ať si pustí tohle a hned teď! :-) 10/10

Sebastian to dokázal! Vrátil Scooteru starou energii a zároveň ji oblékl do moderního kabátu. Skvělá příležitost přilákat zpět původní fanoušky a přivést i mnoho nových. Album obsahuje plno hitů, návykové vokály, výborné refrény, rychlé a energické melodie a temné instrumentální skladby - přesně to, co Scooteři potřebovali!

Celkové hodnocení: 10/10


Singly vydané před albem


Move Your Ass! (Noisecontrollers Remix)

Tento extrémně podařený remix Scooteři nejdříve představili ke konci roku 2018 naživo během svého velkého turné 25 Years Wild & Wicked. Vyšel v únoru 2019 a dobře že tak, protože by byla škoda, aby zapadl. Asi nelze jednoznačně říci, jestli tento singl patří do páté nebo do šesté kapitoly, je to podobné jako se singlem Nessaja. Osobně ho řadím do šesté kapitoly, protože se svým tvrdým stylem hodí spíše tam. A zároveň ten nečekaný hardstylový zvrat na konci Scooteři použili v několika dalších singlech, tvoří jednu řadu.

Rok vydání: 2019

Edice: web release

Cover: Naprosto stejný cover jako u originálního singlu z roku 1995, tedy zvláštní megafonový obrazec, jen je k nápisu přidán název remixu. Může docela zaniknout, lepší by byl nový cover (například použít nápisy ze začátku klipu), ale pro oldschool efekt dobrý. 3/10

Videoklip: Klip s podtitulem "Tour Recap" nenabízí nic jiného, než záběry z koncertu v rámci turné. Kdyby to byl jediný koncertní klip, tak bych asi hodnotil jinak, ale když už to vidíme už po stopadesáté, netuším, co by nás na tom mělo bavit. Prostě jen show. Za klávesami místo Michaela se sem tam mihne Noisecontrollers (pravděpodobně speciální host při živé premiéře remixu) a prostřihy na druhého klávesáka pro jistotu chybí, protože v té době už nebyl součástí kapely Phil a Sebastian taky ještě ne. Zaskakoval Etnik, kterého z nějakého důvodu skrývali. Přijde mi to vůči němu nefér. 3/10


01. Move Your Ass! (Noisecontrollers Remix) (3:26) - Jak už jsem zmínil při hodnocení živého medley u alba, toto je krutý remix. Může působit krátce, zvlášť když je rozdělen do tří podčástí, ale i to stačí, abyste se rozpařili na maximum. Na úvod do šesté kapitoly skvělá věc! 10/10

Parádní rozjezd nové kapitoly, jeden z nejlepších remixů vůbec. Tvoří krásný most mezi Philovou a Sebastianovou tvorbou. Nečekaný hardstylový zvrat na konci inspiroval i několik následujících Scooter singlů.

Celkové hodnocení: 10/10


Scooter & Xillions - Rave Teacher (Somebody Like Me)

První singl se Sebastianem a hned pecka. Po ne vždy povedených singlech páté kapitoly a hlavně po diskutabilním albu Scooter Forever na mě tento singl od prvních vteřin působil jako znovuzrození mé oblíbené kapely. Maximálně návykový HPV, intenzivní synťákový refrén, silný H.P. a energická a nenáročná kompozice. Už jsem se bál, že se u Scooterů nedočkám žádného hitu, ale Sebastian skupinu zachránil, bylo to jasné už od začátku. Akorát si nejsem jistý, do jaké míry se na produkci podíleli autoři Xillions, protože jejich původní verze skladby zní zcela jinak. Možná je jejich jméno uvedeno pouze kvůli autorským právům.

Rok vydání: 2019

Edice: web release

Cover: Tři velké reprobedny vznášející se dominantně na obloze, něco jako fata morgana nad městským sídlištěm. Efekt ztrácení se v mlze mohl být určitě věrohodněji zpracovaný, takhle to vypadá hodně počítačově. Ale i přes dobrý nápad na mě obrázek působí spíše depresivně a nesympaticky. 3/10

Videoklip: Je to zvláštní, ale Scooteři točili korona klipy dávno před koronou. :-) Před kamerou pouze čtyři lidi, zavřeni ve studiu, minimalistické zpracování, velice nízkorozpočtové. Chybí už jen roušky. A co se tam vlastně odehrává? Scooteři jsou zavřeni v policejním autě, které je opravdu ve studiu, nepohne se z místa, pouze kulisa. Do toho se střídají klasické a okoukané záběry na H.P.ho a oba klávesáky. Za nimi jsou tři velké repráky z coveru. Jako oživení se zde párkrát mihne podivná postava oblečená v bílém neoprenu nebo co to je, zabalená je celá včetně rukou a hlavy (korona skafandr jako vyšitý), na hlavě dredy jak od filmového Predátora a na očích neprůhledné párty brýle. Tančí poněkud trhaně. Vtipné to není a logické taky ne. A kdo to vlastně je? Xillions? Ale abych jen nekritizoval, Sebastian je tu velký sympaťák a světelné efekty vypadají pěkně. 5/10


01. Rave Teacher (Somebody Like Me) (3:15) - Velmi pohodový singl, můj oblíbený od prvního poslechu. HPV refrén je roztomile měkounký a úplně nejvíc chytlavý. Stačí pár okamžiků a už si ho zpíváte v hlavě. Melodie v refrénu tak akorát, nic přehnaného, prostě na pohodu. H.P.-ho sloka mohla být podbarvena trochu výraznějšími tóny, ale není to takový problém. Na-na-na popěvek v C-partu je geniální. Skromný hit, netlačí na pilu, Sebastian jako nový člen si mě okamžitě získal. :-) 10/10

02. Rave Teacher (Somebody Like Me) (Extended Mix) (5:02) - Zapomeňte na všechny pseudo extended mixy z páté kapitoly, Sebastian odvedl super práci, protože pochopil, v čem spočívá kouzlo dobré prodloužené verze. Půl minutky beatů ze startu a půl minutka na závěr není žádné velké řemeslo, ale tomu už je naštěstí konec. Jasně, bez úvodu a ukončení by to nebylo ono, slouží k plynulému přechodu v DJ setu, ale i uprostřed skladby na nás čekají hned dvě velká překvapení. Než se rozjede první refrén, užijeme si trochu toho napínání (nápad použit ke konci albové verze) a při posledním refrénu se dokonce rozezní úplně jiná melodie. Osobně mám tuto verzi mnohem radši, protože skladba je komplexnější a propracovanější. Stačí pár změn a už má člověk ze singlu jiný dojem. Ještě jednou velké díky Sebastianovi, singly opět dávají smysl! 10/10

Od prvního okamžiku můj oblíbený singl. Obrovský rozdíl oproti singlům z alba Scooter Forever v chytlavosti a energii. U Extended verze se Sebastian vyřádil a já mu za to děkuji.

Celkové hodnocení: 10/10


Scooter x Harris & Ford - God Save the Rave

Druhý singl potvrzuje, že Sebastian to myslí s návratem Scooter energie vážně. Ikonický název a opět návykový refrén, Scootery nelze mít nerad. :-)

Rok vydání: 2019

Edice: web release

Necelý měsíc po vydání regulérního singlu vyšel zvlášť jeho extended mix. Tento trend se dlouho držel a díky němu byly menší mezery mezi jednotlivými singly, což je fajn.

Cover: Tři obrovské reprobedny jsou použity znovu, ale tentokrát mnohem důmyslněji. Jsou postaveny před Buckinghamským palácem v Londýně a u nich hradní stráž. Pořád to není ještě úplně TOP, ale určitě o pár bodů lepší než posledně. 7/10

Videoklip: Stejně jako u obálky, klip opět přináší veliké zlepšení oproti minulému singlu. Pryč s podivnou tančící postavičkou, nyní je čas na tančící kartáče z automyčky! :-D Nápad za všechny peníze a tentokrát je to i sranda. A máme tu i mini příběh, auto konečně v provozu a v záběrech uvidíme i dvojici Harris & Ford. Tak se mi to líbí. Pětice muzikantů přijíždí k benzinové pumpě (všimněte si autovůně "Faster Harder Scooter"). H.P. si u prodavačky komicky objedná klobásu (krátký dialog přeruší hudbu - "I am the captain, my name is Dave" "Dobrá, Dave, tak co si dáš?" - anglické titulky doplňují mluvenou němčinu) a mezitím než posvačí, nechá si umýt auto režimem "Blitzy Special" - blesk krásně odkazuje na singl Bigroom Blitz. Z garáže se vynoři lidské kartáče, které tančí do rytmu a k tomu hezky vyleští vozidlo, v němž zůstávají sedět Harris & Ford a užívají si tu show. H.P. si dopřává svačinu a pak cigárko (zpomalený záběr šluku uprostřed benzinových stojanů je best), Michael prověřuje hrací automaty a Sebastian kouká na noviny a popíjí colu. Kromě kartáčových scén je klip roztomile skromný a úsměvný. Jde to i bez koncertních záběrů, kláves a ne tak vážně. Devět palců nahoru! 9/10


01. God Save the Rave (3:12) - Verze stejná jako na albu, popisek najdete nahoře. 8/10

02. Rave Teacher (Somebody Like Me) (3:15) - Nevím, proč zde znovu zařadili Rave Teacher, ale jedná se o stejnou verzi jako z předchozího singlu. 10/10

Extended Mix

01. God Save the Rave (Extended Mix) (5:08) - Sebastian opět ukazuje svůj talent. Dlouhý a propracovaný nájezd vás navnadí jako už dlouho ne. Konečný hardstyle přechod je mistrovský. Když ho slyšíte poprvé, je absolutně nečekaný, vyloženě vám spadne čelist. Akorát to zpomalení mezi slokou a druhým refrénem je na mě příliš velké, až moc vyřadí z rozjetého tempa. Ne tak dobrý extended jako u předešlého singlu, ale tak dobrý, abych zvedl bod oproti rádio verzi. :-) 9/10

Singl pokračuje v zavedeném receptu z minula - extrémně chytlavý HPV refrén a kombinace staré Scooter energie se svěžím moderním zvukem. Sakra dobrá práce, ale vždy u mě vedl Rave Teacher.

Celkové hodnocení: 9/10


Devil's Symphony

Je potřeba neustále zkoušet nové věci. No a Scooteři si zkusili vydat singl, který jako singl vůbec nezní a i jako albová skladba by byl dost nevýrazný. Hitovku nečekejte, ale na druhou stranu, potěšte se hezkou obálkou, propracovaným klipem a remixovou náloží. V tom případě vlastně nelituju, že tento singl vyšel, protože bychom o tohle všechno přišli.

Rok vydání: 2019

Edice: web release

Slyšíte správně, vyšla i remixová edice singlu! Ďáblova symfonie příjemně překvapuje. :-)

Cover: Repráky do třetice, ale do třetice všeho dobrého. Obálka je vynikající! Bedny postavené uprostřed tmavého hororového lesa - to kdybych uviděl naživo, tak se pokáknu strachy. Fotka konečně nepůsobí tak photoshopově, těm bednám už to tentokrát věříte. :-) Velmi se hodí k temné atmosféře singlu. Remixová edice singlu je prosvětlená sluníčkem, je výraznější, hezčí, ale bedny už tu nepůsobí tak dobře jako u tmavé varianty. 10/10

Videoklip: Vizuálně umělecký zážitek, něco takového bych u Scooterů nečekal. Jedná se sice jen o lyric video (Scooteři jakoby si sami nebyli tímto singlem jisti, když vypustili pouze tento klip), ale je to nejlepší lyric video, co jsem viděl. Perfektně odráží hororovou atmosféru písničky, koncertní záběry v beztextových pasážích jsou zde užity v rozumné míře a svým zajímavým obrazovým pojetím dodávají klipu hloubku. Texty jsou promítány na starých CRT televizorech nebo přes dataprojektor na posprejovanou zeď. Při instrumentálních částech se objevuje Scooterovské megafon logo nebo silueta reproduktoru. Všechno se odehrává v tmavém a strašidelném lese, který známe i z obálky singlu. Když si skladbu pouštím normálně, vůbec mě nebaví, ale s klipem je okouzlující. Někdo si dal fakt práci. Roztřesená kamera při závěrečném hardstylu, kroky kameramana odstupujícího od televize přesně v rytmu tikajících hodin - detaily, které vás vtáhnou do děje. Vůbec mi nevadí, že to není klasický klip, aspoň jsme si mohli odpočinout od zavedených a ne příliš funkčních prvků. 10/10


01. Devil's Symphony (3:05) - Stejné jako na albu. 6/10

The Mixes

01. Devil's Symphony (Harris & Ford Remix) (2:41) - Svým sytým zvukem se blíží Noisecontrollers Remixu Move Your Ass, takže původní skladbu o něco vylepšuje, ale jelikož opakující se kompozice zůstává, pořád to není ono. H.P. nám tam docela zaniká, ale hardstylová část je hezky nabušená. 7/10

02. Devil's Symphony (Extended Mix) (5:09) - Ale pozor, máme tady extended verzi, která udělala z nezajímavé skladby poslouchatelnou záležitost. Nejvíce cením napínavý hororový úvod, tikající hodiny jsou best. Určitě vás zarazí, že při rozjezdu neuslyšíte žádný komplexní beat. To vás ale naladí paradoxně více. Tak jako u Rave Teachera se dočkáme napínáku před refrénem a celkově je tato verze lépe vyladěná (úvodní melodie je mnohem více rozvinutá než u rádio verze). I závěrečný beat je super. Nečekal bych, že díky prodlouženému mixu přidám dva body do hodnocení. Sebastian dokáže z mrtvoly udělat životaschopného jedince - je to borec! 8/10

03. Devil's Symphony (Harris & Ford Extended Remix) (3:27) - Téměř k nerozeznání od původní verze. Jen přidáno trochu úvodu a závěru, ale nijak to remix neobohatí. Postradatelná verze. 7/10

Singl, který zní jako albová skladba a k tomu ještě ne moc povedená. Naštěstí vyšla remixová edice, která zachraňuje celkový dojem ze singlu.

Celkové hodnocení: 7/10


Which Light Switch Is Which?

Pokud jste se po Devil's Symphony báli, že Scooterům rychle došel dech, spravte si chuť touto peckou. Svou bezprostřední energií a chytlavostí se směle řadí k prvním dvěma povedeným singlům šesté kapitoly. Co se týče názvu, H.P. v jednom videu na Facebooku vzpomíná, že když byl kdysi dávno na návštěvě u kamaráda v Londýně, přišli k němu domů a H.P. hledal po tmě vypínače, aby mohl rozsvítit. Vypínačů bylo hodně u sebe, tak postupně rožínal všechny, než našel ten do jejich pokoje. A kamarádova sestra následující den napsala vzkaz: "Prosím tě, vysvětli H.P.mu, který vypínač je který, protože kvůli němu byl vzhůru celý barák. :-)

Rok vydání: 2019

Edice: web release

Extended mix opětovně vychází o něco později v oddělené edici singlu.

Cover: Tři bedýnky střídají tři starobylé vypínače světla na stěně, pod nimi je zelená vzorkovaná tapeta. Jednoduché a přitom velice úderné, připomíná mi to éru otazníku a zápalek u singlů The Question Is What Is the Question a And No Matches. Remixovou edici poznáte podle modré tapety na pozadí. 9/10

Videoklip: Ano, vím, že je to prazvláštní a laciné "korona styl" video, ale oceňuji každý malý nápad, který klip odliší od těch ostatních. Scooteři se sice vrátili do svých osvědčených nehybných póz, avšak kolem nich se toho díky speciálním klíčovacím efektům děje spousta. Efekty nejsou kdo ví jak vzhledné, vypadají více jako chyby než vizuální tuning, ovšem nostalgicky připomínají devadesátky, případně i první klip Hyper Hyper. Pokud kolem a skrz H.P.ho, Michaela a Sebastiana zrovna neprolétávají kousky hornin, trávy a vody, ocitají se na čiře bílém pozadí, které koresponduje s klidovými vokálovými částmi. Během toho vidíme, že modely chlapů jsou převedeny do 3D světa, kdy jsou jejich textury vyhlazeny. Toto se mi zrovna hodně líbí a není už to tak amatérské (možná se druhy a kvalita efektů střídají záměrně). Jako definitivní tečku si dáme spojení všech tří prostorových modelů dohromady - to nevymyslíš. :-) 8/10


01. Which Light Switch Is Which? (3:22) - Verze z alba. 10/10

Extended Mix

01. Which Light Switch Is Which? (Extended Mix) (5:57) - No to mě podrž, Sebastian věrohodně napodobil Axela Coona! Nájezd ve stylu Watch Out, přesouváme se zpět v čase, neuvěřitelně autentické. Pak už jede klasická písnička, jak ji známe, ale mezitím přijde ještě nečekaně prodloužená sloka s opětovným Watch Out efektem. Připojení beatu v posledním refrénu je možná trochu křečovité, za mě tam závěr být nemusel. 10/10

02. Which Light Switch Is Which? (3:22) - Opět rádiovka z alba, nechápu její opětovné zařazení. 10/10

Totální klasika. Povedený singl splňuje vše, co má dobrá Scooterovská písnička obsahovat.

Celkové hodnocení: 10/10


Scooter x FiNCH ASOZiAL - Bassdrum

Ano, již pátý singl v pořadí a žádné album v dohlednu. Je jasné, že Scooteři sázejí na novou taktiku - průběžně nás zásobovat hitovkami, aby o nich bylo stále slyšet. A Bassdrum takovou hitovkou určitě je. Hodně jiný koncept oproti předchozím singlům, ale návykový jak prase. Německý MC rap je v pohodě, hodí se tam a vůbec nijak mi nevadí. :-) Podařený MC battle, za mě mnohem lepší než ten u Maria (I Like It Loud).

Rok vydání: 2020

Edice: web release

Proč měnit zajetý postup? Extended mix vychází odděleně o několik týdnů později.

Cover: Po ohromně dlouhé době se obálce singlu objevuje momentka z natáčení klipu. Obojí je tímto pěkně propojeno. Finch a H.P. sedí vepředu, Michael a Sebastian vzadu, kolem nich červené mříže známé z videa. Sice obyčejná obálka, ale nemůžu si pomoct, hodně se mi líbí. 10/10

Videoklip: První oficiální korona klip, takže tentokrát mají hoši na minimalismus nárok. :-D H.P. volá z auta Finchovi, probíhá německá konverzace jako v singlu (Finchovo "jo, jo" mě vždycky spolehlivě dostane), pak se oba schází před vstupem do klubu, kde Michael a Seb dělají securiťáky. H.P.ho vpustí dovnitř bez váhání, ale Finch se musí prokázat fotkou koťátka v mobilu, až pak dostává povolení. Jakmile jsou vevnitř, probíhá pravý a nefalšovaný MC battle mezi oběma. H.P. drsňák jako vždy, Finch spíše taková lopata. Podle textu to možná nezní zajímavě, ale jsou zde perfektní akční prostřihy na všechny členy, kteří nestojí někde v koutě, ale paří do hudby (hlavně Michael se nám konečně rozhýbal a dokonce se i usměje), velmi sexy slečna do toho tančí a čtyři houpající se hlavy do rytmu jsou k nezaplacení. DJský pult dokonce vystřídal již ohrané klávesy, toho si cením. Velmi podařený klip a navzdory korona omezením pěkně udělaný. Akorát mě dost rozptyluje, že na začátku jsou nahoře a dole bílé filmové pruhy, které se změní na přirozenější černé až po první minutě. Na Youtube najdete i making of klipu s názvem "Behind the Bassdrum", kdy na pozadí hraje unikátní instrumentální verze singlu, uvidíte typické zákulisní záběry včetně momentek z focení obálky (členové štábů s rouškami, toto jednou bude archeology zajímat) a pár sekund záběrů na brunetku tanečnici stačí k tomu, abych měl jako chlap zatemněný mozek a dal bez váhání klipu i dokumentu deset bodů z deseti. Jo, jo, se slečnou by se dobře dělal making of. ;-) 10/10


01. Bassdrum (2:55) - Klasika, stejné jako na albu. 9/10

Extended Mix

01. Bassdrum (Extended Mix) (4:16) - Bohužel, tento extended mix už není tak propracovaný jako tomu bylo u předchozích čtyřech singlů, ale i tak se poslouchá velmi dobře. Tentokrát zůstává jádro skladby nedotčeno a přidává se pouze krátký začátek a konec, jak jsme byli zvyklí u páté kapitoly. V úvodu si cením toho náhlého zvonivého tónu (klidně mohlo přejít plynule ve sloku bez telefonního intra) a na závěr se zase hezky rozplývá ženský vokál. Od Sebastiana jsme si zvykli na promakanější kousky, zpočátku jsem byl z této verze zklamaný, teď už ji mám rád. 9/10

Kdyby se mi singl tak rychle nepřeposlouchal, rozdal bych mu tisíce bodů, protože návykovější pecku jen tak nenajdete. Obrovský hitový potenciál je právě největší slabinou písničky, protože si ji musíte pouštět tak často, až se omrzí. Potřeboval jsem dlouhý odstup, abych opět přišel skladbě na chuť.

Celkové hodnocení: 9/10


FCK 2020

Nikdy jsem přesně nepochopil, proti čemu Scooteři protestovali singlem Fuck the Millennium, ovšem tady je mi to jasné naprosto přesně, název je více než vypovídající. Oceňuji, že si někdo vzal korona rok 2020 takříkajíc do huby a trochu si vylil zlost. Živě si vzpomínám, jak jsem byl na Silvestra 2020 poslední den ve své minulé práci, po šichtě jsem ještě jel zařizovat si práci novou, a když jsem konečně přijel domů, pustil jsem si tento song pořádně nahlas a pak ještě jednou na přelomu roku, aby bylo jasno, co jsem si o tom roce myslel. :-D

Rok vydání: 2020

Edice: web release

Tento singl vychází v nečekaně velkém počtu edic. Radio edit, extended mix, cover a remix. Každá edice má sice jen po jedné skladbě, ale i to je na současnou dobu více než dost. Dokonce se objevila i neoficiální zpráva, že má vyjít 12'' vinyl, ale ten nabízel pouze e-shop Decks.de k předprodeji, datum vydání následně posunul na neexistujícího 29. února 2021, a pak ho zrušil úplně, takže kdo ví, co to vlastně bylo zač, ale už jsem se začínal těšit na super kousek do sbírky. :-( Je možné, že by vinyl obsahoval všechny verze skladby dohromady.

Cover: Svatá trojice reprobeden se vrací. Tentokrát se ale nekoná nic zajímavého. Bedny na zemi, přes ně vlepený červený fotofiltr a na tom všem obrovský bílý nápis FCK 2020. Výrazné a čitelné je to dost, ale postrádám nějaký nápad. Extended mix je vyveden v modré barvě. RTO cover obsahuje miniatury všech členů orchestru z klipu, H.P. nejbarevnější uprostřed - tato obálka je už o něčem jiném. A nakonec obálka remixu kombinuje dohromady písmenka a vytváří z nich koláž, uprostřed je modifikované Scooter megafon logo. 7/10

Videoklip: Klip dost promarnil potenciál zapsat se do historie znázorněním dopadů globální pandemie, ale při troše fantazie tam ty náznaky uvidíme. Masivní Scooter truck šlehající plameny se projíždí liduprázdnými ulicemi, Scooteři z něj vystupují a na klíčových místech vylepují plakáty FCK 2020. Sebastian má na sobě pro větší efekt bundu Faster Harder Scooter. To je z příběhu vše. Dost málo, že? Zbytek už jsou jen záběry na Scootery ve skladišti dekorovaném plameny, soustavou reprobeden (symbol tohoto alba) a třemi tanečnicemi, z čehož ta prostřední je zároveň zpěvačkou. Zpěvačka se na můj vkus až příliš snaží působit sexy. A ona dokonce sexy je, ale docela vychrtlá a nevýrazná - musím stále srovnávat s dokonalou brunetkou z Bassdrumu. :-D A když srovnám i záběry s Bassdrumem, tady je prostřihů daleko méně a celkově nejsou ty obrázky tak moc dynamické ani akční, jak bych čekal. Na klip se kouká hezky, jenže je až moc jednotvárný. Každopádně přidávám perličku - v čase 0:54 dostane zpěvačka od H.P.ho optickou ťavku. :-) 8/10

Klipu se dočkal i RTO cover. Je natočen ve stylu "home office", kdy každý zpěvák a hudebník jede svou linku zvlášť před webkamerou a jednotlivé bubliny se navzájem prolínají. Zajímavý nápad, vypadá to hezky. 9/10


01. FCK 2020 (3:29) - Rádio/albová verze. 8/10

Extended Mix

01. FCK 2020 (Extended Mix) (4:54) - Opět Axelovský úvod, jak to ten Sebastian dělá? :-) A čistý přechod do sloky bez intra, které by tu jen zavazelo. Rozjezd perfektní, ale uprostřed nás nečeká nic zásadního. A závěr jen opakuje to, co hrálo zpočátku. Sebastian má na víc, sám sobě nasadil vysokou laťku. 8/10

Scooter feat. RTO - FCK 2020

01. FCK 2020 (2:28) - RTO neboli Rundfunk-Tanzorchester Ehrenfeld se dali dohromady se Scooter a nahráli akustickou verzi singlu, která vyšla samostatně a ke které byl natočen i klip. Trubky a jiné dechy, smyčce, klavírek, bicí - Scooter v úplně novém kabátě. Elektronicky upravený vokál je děsivě dobrej. Cením akustický nápad i přezpívané H.P.ho vokály, jenže tato je verze je na můj vkus moc měkká a nevýrazná. Ale slyšet ji určitě musíte. :-) 7/10

Raf & Superdefekt Remix

01. FCK 2020 (Raf & Superdefekt RMX) (3:10) - Tak nějak nevím, co si o tomto remixu mám myslet. Vzpomínáte šílenost jménem Sexzwerg z Hands on Scooter? Tito lidi udělali remix na FCK 2020, který vyšel naprosto nenápadně, Scooteři se o něm vůbec nikde nezmiňovali. Ale zatímco Sexzwerg je příšernost, tento remix není tak zlý. Opět je zde použito až příliš moc nesympatických a uřvaných zvuků, ale všechno do sebe kupodivu zapadá. První dojem vyleká, ale především od času 1:27 už to šlape hezky, není to marné, jen alternativní. Že by tento remix plánovali na onen záhadný 12'' vinyl? Pasoval by tam, škoda že nevyšel. :-( 7/10

O této písni se bude ještě hodně mluvit, protože tvoří zásadní mezník při kulturním boji proti koronaviru. Naši vnuci si budou v učebnicích dějepisu číst o tom, jak někdo udělal hymnu na nejhorší rok v dějinách lidstva. :-) Cením hned 4 různé verze skladby. Jenže na skladbě jsem měl od počátku radši její politicko-společenský podtext nežli provedení.

Celkové hodnocení: 8/10


Scooter x Timmy Trumpet - Paul Is Dead

Od začátku mám pocit, že toto není singl, ale předčasně vydaná albová skladba. Mám ji rád, je dokonalá a kvalitně zpracovaná, o to nejde, ale hitovku do rádií, která má strhnout davy, si představuji jinak (toto splňuje třeba Bassdrum). Obálka ani klip nestojí za řeč, ztráta času, to vám prozradím rovnou, ale potěšte se aspoň instrumentální verzí, která díky tomuto singlu přišla na svět.

Rok vydání: 2020

Edice: web release

Znáte to, rádiovka, zvlášť extended, ale pozor, nyní i dánské promo CD, které obsahuje instrumentální verzi skladby!

Cover: Jistě, je možné spojit Facebookové profilové fotky obou interpretů do jednoho obrázku, nahodit tam modrý filtr a vydat to jako obálku nového singlu, ale bude to takhle vůbec někoho bavit?? Extended verze má filtr červený, jinak stejný odbytý shit. 2/10

Videoklip: Do prkýnka, co se to děje? Totálně nechápu smysl tohoto klipu. Scooteři jako nějací rádioví amatéři či co, Timmy Trumpet si hraje s hologramy a do toho zpívající tanečnice zavřené ve skleněné kleci, sem tam se objeví s šátkem přes pusu. Pro tentokrát je statický dokonce už i H.P., sotva otvírá pusu - tak to mě poser na holý záda! Táhne se to, úplný umíráček. Kvalita dívek jde taky rapidně dolů. Písnička je dokonalá, ale klip ji zabíjí. Nepotřebuju se dívat znovu. 1/10


01. Paul Is Dead (2:55) - Známe z alba, takže jasná desítka. :-) 10/10

Extended Mix

01. Paul Is Dead (Extended Mix) (4:15) - Komu nestačí krátká D'n'B pasáž v radio editu, tady si ji užije více. Vůbec bych se nezlobil, kdyby toto byla základní verze. Jedna z nejpovedenějších prodloužených verzí, nepoznáte, že je tam něco navíc, vyladěno do největších detailů. 10/10

Promo

01. Paul Is Dead (Instrumental Radio Edit) (2:55) - Na internet unikla pouze rádiová verze v instrumentálu. Ale už z ní je patrná precizní práce všech producentů. Vteřinu po vteřině si vyhrávají krásné tóny a melodie a vůbec by nevadilo, kdyby tato písnička zůstala pouze v této instrumentální podobě - jako albovka by to byla úplná bomba! 10/10

Možná to ani nemusel být singl, možná to mohla být radši instrumentálka, ale pal to čert, jeden z nejprocítěnějších kousků, co kdy kapela vydala. Drum and Bass mě vždycky zaručeně dostane do kolen, takže palce nahoru!

Celkové hodnocení: 10/10


Dimitri Vegas & Like Mike x Scooter - We ♥ Hardcore

Do poslední chvíle nikdo nevěděl, jestli tato skladba vůbec vyjde. Krátká ukázka zazněla v rámci virtuálního ročníku festivalu Tomorrowland v létě 2020 a už už vypadalo, že vyjde hned po Bassdrum jako nový singl. Pak se dlouho nic nedělo a až na podzim se Scooteři ozvali znovu se singly FCK 2020 a Paul Is Dead. Spekulovalo se, že singl nevyjde kvůli problémům s autorskými právy nebo nakonec zůstane jen u albové verze. V březnu 2021 jsme se ale konečně dočkali a singl vychází regulérně. Verze je stejná jako známe z ukázky před tím, takže z nějakého důvodu ležela necelý rok v šuplíku. Vydání v létě 2020 by ale bylo logičtější, protože by se dodrželo pravidlo dvojice singlů vydávaných krátce po sobě, jako tomu před tím i potom. Kvůli tomu se mezera mezi Bassdrum a FCK 2020 zdála být nekonečná. Ale dobře, že skladba vyšla, protože svým stylem připomíná starou dobrou tvorbu Scooter - velmi autentický zážitek, H.P. jakoby si vyměnil hlasivky. :-)

Rok vydání: 2021

Edice: web release

A teď už naposledy vychází separátní prodloužený remix.

Cover: No, koukněte se sami. Komiksový obrázek, kdy postavička bojuje s velikým drakem. Vypadá to dobře? Hm, asi jo. Hodí se to k písničce nebo ke klipu? Neřekl bych... Hodí se to ke Scooteru? Absolutně vůbec. 1/10

Videoklip: Covid má jednu jedinou výhodu - Scooteři výrazně omezili koncertní klipy, protože nevznikají nové záznamy. Ale kdo říká, že nelze klip sestříhat z archivních záběrů festivalu? Kombinuje se virtuální Tomorrowland, show z klipu Move Your Ass! (Noisecontrollers Remix) a nějaký nesouvisející koncert od Dimitri Vegas & Like Mike, kde Scooteři vůbec nebyli. Dokonce i se tam mihne i dokument Behind the Bassdrum. E? Interpreti vůbec nejsou spolu na stagi, což být ani nemohli, ale vypadá to lacině a divně. Covide, covide, už zmiz, protože jinak budou vznikat už jen takové slátaniny! A to jsem myslel, že Paul Is Dead je nejhorší... 1/10


01. We ♥ Hardcore (3:16) - Však to znáte, verze z alba, o níž se dočtete ve vrchní části rozboru. 9/10

Extended Mix

01. We ♥ Hardcore (Extended Mix) (4:34) - Průměrná delší verze. Nenadchne, neurazí. Sampl sirény opět připomíná Axela. A dost zřetelně zde slyšíme typický Michaelův basový beat. 7/10

Vůbec by mi nevadilo, kdyby vyšlo pouze na albu, ale když už to muselo být, hodnotím kladně díky maximálnímu oldschoolovému zážitku. H.P. jede, jak by mu bylo o dvacet let míň - pecka! Klip a obálka jakoby si spletli cestu a zabloudili ke Scooterům, kam se vůbec nehodí, ale nenechám si tím zkazit dojem z povedené písničky.

Celkové hodnocení: 8/10


Groundhog Day (The Mixes)

Tam, kde si FCK 2020 vybíjí vztek, tam Groundhog Day vidí naději a vysvobození ze stereotypního karanténního home office života. Když jsem písničku slyšel poprvé, dodala mi do žil neskutečnou energii, kdy jsem začal věřit, že brzy tento shit konečně pomine. Když mě naděje opouští, pustím si tento klenot znovu a zase je dobře. Parádní práce, zásadní moment v šesté kapitole. Singl vyšel až po albu, ale klip nám byl představen v den vydání alba, rádiová verze není rozdílná, takže singl řadím ještě mezi předalbové singly, kterých je tedy celkově neuvěřitelných 9!!! Scooteři dali rekord. :-)

Rok vydání: 2021

Edice: web release

Singl rovnou vychází s podtitulem "The Mixes", protože vydávat rádiovku zvlášť v den vydání alba by postrádalo smysl.

Cover: Svišť z filmu Groundhog Day s korunkou na hlavě na bílém pozadí. Mohlo být lepší, ale i horší. 4/10

Videoklip: Konečně se vracíme ke klipům s aspoň nějakým příběhem a nějakým nápadem. Pokud se nenecháte odradit výstražným upozorněním, že vám video může způsobit epileptický záchvat, uvidíte H.P.ho, jak se každý den budí v 6:00 a na televizi v hotelovém pokoji neustále svítí hláška, že všechny koncerty jsou zrušeny. Stejně jako hrdina ze stejnojmenného filmu (česky Na hromnice o den více) se H.P. zacyklil v čase, každý den je stejný a nedokáže se z téhleté smyčky dostat ven. Jedno ráno od zlosti rozbije budík. Mezitím vidíme fantazii H.P.ho, jak sní o tom, že zase jednou bude vystupovat naživo s kapelou a tanečnicemi. Toto se mu nakonec splní, protože na TV se objeví nápis, že show zase pokračují a H.P. v klidu odchází z pokoje. Ta mini show je natočena stejně vágně jako u většiny dalších klipů, skoro jako Rave Teacher, ale bohužel, Scooteři to tak mají, asi nechtějí nic měnit na zavedeném stylu. :-( A tanečnice jsou tu buď průměrné nebo i šeredné - promiňte mi ten negentlemanský výraz, ale vypadá, že Scooteři na klipech šetří, jak se dá. Cítím, že při trochu větší finanční injekci a trochu větší snaze by z toho mohl vzniknout jeden z nejlepších klipů, protože ten nápad má obrovský potenciál, pěkně doplňuje text a výborně se hodí do dnešní nejisté doby. Ach jo, škoda, dám dalšího smutného smajlíka. :-( 4/10


01. Groundhog Day (Extended Mix) (4:44) - Bohužel slabý extended. :-( Hodně podobné jako extended FCK 2020, kdy se závěr zbytečně opakuje a nepřináší nic moc nového. 6/10

02. Groundhog Day (Allen Watts Remix) (4:50) - Sampl z Fuck the Millennium spojený s motivem druhé sloky Groundhog Day. Ale HPV a následný refrén je nepříjemně zpomalený a navíc nezměněný, takže remix nepřichází s ničím novým. Až pak, jak se zase rozjede FTM sampl spolu se sekavými vokály, tak je to na chvilku super. Z tohoto remixu mám rozporuplné pocity. 5/10

03. Groundhog Day (2:53) - Shodné s albovkou, takže není co řešit. 10/10

04. Groundhog Day (Allen Watts Remix Edit) (2:40) - Prostě jen kratší verze remixu, co k tomu více říct? 5/10

Radio edit je to nejlepší, co nám Scooteři mohli nabídnout, ale co se týče remixů, taková sláva to bohužel není. Promarněná příležitost, body jdou dolů úplně zbytečně. :-(

Celkové hodnocení: 6/10


Singly vydané po albu

Mnoho z nás si v dubnu 2021 říkalo: "Super, konečně jsme se dočkali nového alba! No jo, ale co bude teď? Devět singlů už vyšlo, nové skladby jsou spíše jen albový materiál, to teď budeme čekat další 4 roky na další album?" Tuhle otázku vám v tuto chvíli sice nezodpovím, ale už nyní jsou jisté dvě věci: 1. Scooteři nekončí, jedou dál! 2. Album God Save the Rave už je minulostí, Scooter dělá novou tvorbu.

Tak je jasné, jak to nakonec dopadlo, začala nám sedmá kapitola a osud těchto tří singlů v mezidobí je prozatím nejasný. Zařadí je na nové studiové album jako regulérní písničky, jako bonus nebo vůbec?

A už i na toto máme dnes odpověď - na novém studiovém albu Open Your Mind and Your Trousers se tyto singly neobjeví, takže nejspíš jediný způsob, jak se k nim dostat ve fyzické podobě, bude počkat si na nějakou další kompilaci.


FiNCH x Scooter - Rave Witchers

Scooteři opět spojili síly s Finchem, s nímž v roce 2020 natočili úspěšný hit Bassdrum. Jak je u skupiny zvykem, do poslední chvíle se všechno tajilo, až si člověk nebyl jistý, jestli už Scooteři náhodou neodešli do důchodu. Svou vinu na tom má samozřejmě i zrušené turné, které by za normálních necovidových okolností probíhalo. No ale Scooteři nikam nešli, jedou dále a v plné síle nám naložili čarodějnický singl v období Halloweenu.

Rok vydání: 2021

Edice: 2-track + web release

Není to překlep, opravdu vyšlo i 2-track CDčko!! Sice jen v omezeném počtu kusů a pouze v rámci speciálního balíčku s tričkem, ale CD singl je i v roce 2021 na světě! CD obsahuje exklusivní instrumentální verzi singlu, která digitálně nevyšla. A tričko? V černé barvě, uprostřed červený nápis z coveru a červenočerná silueta strašidelného domu, nad nímž se prohání čarodějnice na koštěti. Součástí balíčku jsou dokonce i dvě Halloweenské žvýkačky s názvem Mr. Slimer a Greedy Spider pocházející ze série Center Shock Monster Mix. Jsem zvědav, jestli i tyto žvýkačky budou časem nabývat na hodnotě spolu se sbírkou. :-D

Cover + inlay: Stejně jako u Bassdrumu, i tady je použita fotka, která vznikla během natáčení klipu s originálními kostými a rekvizitami. Finch v převleku Harryho Pottera sedí za čarodějnickým stolem. Za ním stojí Michael (s dírou v krku, nejspíš grafická chyba) a H.P. a na pohovce přísedí Sebastian. Všichni v černém, pohovka taky černá, za okny tma, na stole kouzelnická kniha, všude kolem plno svíček a lebek. Obálka se hezky hodí k singlu i klipu a pěkný je také velký nápis v Halloweenském typu písma. Na CD edici je jen červený nápis na černém pozadí, bez fotky, takže dost nuda. Vzadu totéž, promarněná příležitost, back cover mohli využít na další foto nebo obrázek. :-( 8/10

Potisk: CD naprosto stejné jako cover a inlay. Nebýt pěkného nápisu, je to totální odpad. 3/10

Videoklip: I zde musím srovnávat s Bassdrumem. Z klipu je opět cítit Finchův produkční tým, který se nebojí vykročit ze zajetého a kostnatého Scooter stylu. Klip je rychlý, dynamický, plno kostýmů, rekvizit, efektů, stále se tam něco děje, pohledy na H.P.ho jsou ve zdravé normě, užijeme si i tří čarodějnic. Čarodějnická tématika nemusí sedět každému ani styl parodie, kterou Finch dělá, ale klip je to hezký, ačkoli na poprvé mě docela vylekal a nevěděl jsem, co si o něm mám myslet (působil na mě dětinsky). Finch v roli Harryho Pottera zkouší pár čar a kouzel u kouzelnického stolu. Až se mu vše povede, vyráží na svém koštěti za H.P.m, kterého pozoruje a obdivuje přes okno. H.P. při zpěvu ukazuje svoje magické triky. Do toho pár sympatických probliků na Michaela a Sebastiana, kteří to neberou tak smrtelně vážně. Finch a H.P. se nakonec setkávají a společně to rozjíždí na Halloweenské párty. Nechybí ani DJ Dwarf, chlapík trpasličího vzrůstu. Ta závěrečná pařba se fakt povedla! :-) A opět se setkáváme s making of dokumentem "Behind the Rave Witchers". Možná zbytečně dlouhé, možná zbytečně moc záběrů na Finche. Chtělo by to více Scooterů nebo aspoň těch čarodějnic. :-) 10/10

01. Rave Witchers (2:59) - Na úvod mrazivé popěvování refrénu a chytlavé echání, které prochází celou skladbou, jak ve slokách, tak hlavně v instrumentální části refrénu. A pak hned sólo Finch. Rapuje opět v němčině a líbivěji než posledně, dobře si dává slova do rytmu. Zmíní pár frází z Harryho Pottera a na závěr pronese zaklínadlo "Wingardium Leviosa". Ženský vokál je opatřen zvláštním efektem. Není to typický HPV, spíš jakoby zpívání s ucpaným nosem, špatně se to popisuje. :-D Tento efekt je hustý a opět tu máme maximálně návykový refrén, tak jako u všech skladeb šesté kapitoly. Po vokálu se echací melodie rozjede spolu s rychlým beatem a synťáky - velice dobré na skákání. ;-) Druhou sloku má pro sebe H.P. Pokračuje v kouzelnickém slovníku, nejvíc mě dostal jeho pseudonym H.P. Houdini (podle slavného kouzelníka/iluzionisty) a také citát "Life can be hard, but Scooter is harder!". Už předchozí singl Groundhog Day potěšil promakanějším textem, jsem rád, že si na nich dává H.P. více záležet. Čím více skladbu poslouchám, tím více se mi zarývá pod kůži. Nenechte se odradit prvním dojmem, je to pecka, tak jak to máme rádi! 9/10

02. Rave Witchers (Instrumental) (2:59) - Tato instrumentální verze zní ... až moc instrumentálně. Není tam nic speciálního, plno hluhých míst, vokály tu hodně chybí. Pro srovnání si pusťte instrumentální verzi Paul Is Dead - je tak propracovaná, že může fungovat i jako plnohodnotná skladba a díky této verzi nádherně vynikne piáno a všechny beaty, což jinak není tak dobře slyšitelné. Nebo Can't Stop the Hardcore beze zpěvu - lahoda!! Ta kytarka, hmm...! A taky Today, rozjezd před druhým dropem je geniální, přes vokály bych ho ani nepostřehl. Rave Witchers? Obyč, až moc obyč. 5/10

Zjednodušeně řečeno, je to Bassdrum číslo 2. Ne tak návykový, ne taková bezprostřední hitovka, ale kvalitní produkce, chytlavý ženský refrén, sloky rovnoměrně rozdělené mezi Finche a H.P.ho. Každopádně, jako singl slabší. Skladbu bych zařadil spíše na album.

Celkové hodnocení: 9/10


The Spell Remains

Konečně jsme se dočkali plnohodnotného Drum and Bass singlu ze Scooter dílny! Náznak byl už u Paul Is Dead, kde tento typický beat vynikne hlavně v extended verzi. Pak tu máme potencionální singly Dreams a Never Slow Down, remix Friends Turbo nebo All I Wanna Do. Jinak nic moc, Scooteři se tomuto stylu pořád nějak vyhýbají, a přitom v sobě skrývá veliký potenciál (jednou jsem byl v klubu, kde hráli téměř jen tento styl a byla to pecka!). No ale v roce 2022 se to už podařilo. Otázkou zůstává, jestli se to podařilo dobře...

Rok vydání: 2022

Edice: web release

Cover: Ne, toto není špatný cover. Opět se nám tu opakuje motiv tří objektů, tentokrát tří velbloudů na poušti. Hned se vám vybaví vzpomínky na obálku Call Me Mañana s třemi koňmi. Dva z velbloudů se srandovně dívají do objektivu jakoby zpoza rohu, a pak je tam zadní velbloudík s pěknou výstrojí. Obálka doplňuje pouštní videoklip, toto vždycky cením. 8/10

Videoklip: Poněkud živější než většina nových klipů, natáčeno hezky v poušti s velbloudy (Faster Harder Scooter flashbacky) a třemi dívkami v červeném, které se nejprve plazí po zemi, H.P. řekne Wasser (voda) a od té doby začnou z nějakého důvodu poskakovat na červených gymnastických balónech. Samozřejmě je to uděláno co nejvíce sexy to jde, ale když se to přehání, jako třeba když jedna ze slečen omývá balón a speciálně si dává záležet na "vztyčené rukojeti", tak už ten klip působí strašně lacině a ztrácí mou pozornost. Scooteři se k těmto dívkám teleportují z UFO talíře, jsou oblečeni ve stříbrných kosmických hábitech, sem tam zahrají na flétnu, trochu zapaří, zajezdí na velbloudech, ale jinak vlastně jen tak stojí a koukají do neznáma. Korunu tomu dává třetí zahalený člen, který evidentně není Michael. Údajně byl Michael v době natáčení v covid karanténě. Je to blbý, že je to bez něho. Natáčelo by se snad bez H.P.ho?? Kapela musí být komplet! A máme tady otázku týdne: Kdopak se skrývá pod maskou třetího člena? Není tam snad nástupce Michaela? Po vizuální stránce klipu asi nemám co vytknout, ale je to prostě nuda, klasická Scooter nuda působící velkolepě, ale šitá horkou jehlou. :-( 3/10


01. The Spell Remains (2:53) - První poslech byl hodně zlý. Pak už jsem si na to pomalu začal zvykat. Rádoby návyková flétna, ale která zní úplně mimo rytmus, D'n'B beat se mi tam nehodí, melodie slabá a nudná. HPV stále drží standard povedených Sebastianových refrénů, ale není to nic, z čeho byste se posadili na zadek. H.P. si dá jednu průměrnou sloku, pár hlášek, ne příliš povedený popěvek "lá, lá, lá" a hotovo. Žádná pointa, žádné vyvrcholení, prostě to jen tak skončí. Přijde mi to jako rychlovka udělaná během hodinky, jakmile někoho po cestě do studia napadlo, že by bylo dobré tuto melodii zapracovat do Scooter stylu. U této písničky bohužel nejde o to, jestli se vám líbí, ale jak moc ji zvládnete tolerovat. Na albu si ji představit neumím. 3/10

Nebudu předstírat, že nejsem zklamaný. Těšil jsem se na D'n'B singl, ale dostal jsem něco, s čím nejsem spokojen. Možná bych to zkousnul lépe, pokud by Scooteři neudělali 1:1 kopii originálu The Flute Tune, která je totálně bez nápadu, na to jen nalepený H.P. a HPV. :-( Na vyblbnutí fajn, jako nějaká bonusová skladba, ale jako singl? Ne, velmi slabé.

Celkové zhodnocení: 3/10


Do Not Sit If You Can Dance

Někdo rozumný zrušil veškerá proticovidová opatření, a tak se pozdě ale přece mohlo rozjet odložené turné God Save the Rave. Během nových koncertů byla představena novinka se sympatickým názvem Do Not Sit If You Can Dance. Už na Youtube videích bylo jasné, že sborový refrén této pecky funguje naživo naprosto perfektně, ale jakpak dopadla studiová verze?

Rok vydání: 2022

Edice: web release

Extended verzi jsem po pravdě už ani nečekal, ale objevila se, takže se Scooteři k tomuto způsobu vycházení singlů dost možná vrací zpět.

Cover: Obálka dobrá i špatná zároveň. Momentka ze stage jednoho z koncertů, plameny, velký nápis Scooter, zvýrazněný vyskakující H.P., za klávesami Michael a Sebastian, dvě tanečnice, červenočerný motiv. Kouká se na ni dobře, opravdu hezky zachycené pódium, ale je příliš tmavá a nevyrazná a chtělo by to o něco zajímavější písmo. Obálka extended verze je vedena do zelenomodra. 7/10

Videoklip: Tak, dočkali jsme se, live videoklip je tady! Čekali jste snad něco jiného, když už se konečně může koncertovat? No vidíte. Jsou to čistě live záběry, nic jiného, i proto má klip podtitul "Official Tour Video". A i když jsem čekal už postoprvé to samé furt dokola, tak mě příjemně překvapilo hodně záběrů na crowd, jak paří a show si užívají. Nekoukáme na ně pouze z pódia, ale kameraman se nachází přímo mezi nimi, což tomu dodává úplně jiný rozměr. V tu chvíli jste tam s nima. Střih během slok mohl být udělán lépe, aby slova byla synchronizována s H.P.m, ale jinak klobouk dolů, že i live klip dokáží Scooteři udělat originálně! 8/10


01. Do Not Sit If You Can Dance (3:08) - Sebastian je fajn, jenže sloky by měl začít dělat výraznější, ne jen holý beat s pár nenápadnými efekty. Než začne hrát první refrén, je to dosti o ničem. Pokud však vydržíte, refrén se vám odmění. Sborový a ultra chytlavý popěvek a následující energická melodie opět připomíná sílu Scooterovských písniček (ačkoli je melodie docela průměrná). To "Lá-La-Lí" si umím představit jako hymnu nějakého sportovního týmu.  Nad druhou slokou musím opět přimhouřit oči. Pak následuje C-part, ve kterém je celá melodie "vylalována" a prodloužený refrén. Když jsem slyšel skladbu poprvé, nahranou z koncertu, věděl jsem, že automaticky dostane desítku. Avšak po přehrání studiové verze mé nadšení docela opadlo. Nevím, čím to je. Možná je tento kousek vhodný prostě jen na stage a nikam jinam nebo by si chtělo více pohrát se slokami a přidat nějaký zajímavý úvod a závěr, který zde v podstatě chybí. Průměrný dojem by mohla zlepšit jedině nadupaná extended verze nebo remix. Ach jo, mohl to být zásadní singl. 7/10

Extended Mix

01. Do Not Sit If You Can Dance (Extended Mix) (4:23) - Do extended verze jsem vkládal naděje a dostali jsme tohle. :-( Už jako za časů Phila, jen tam nějak nalepit začátek a konec, abychom tomu mohli říkat prodloužená verze... První sloka je trošku odlišná, přidáno více acidového samplu, který připomíná skladbu The Darkside. Do beatu trošku sirény a hotovo dvacet. Ze singlu mám ještě horší dojem než původně. 6/10

02. Do Not Sit If You Can Dance (3:08) - Rádiovka, zbytečně navíc... 7/10

Je to škoda, mrzí mě to, ale tato skladbička je průměrná. Často mě přepadává nutkání si tento refrén pobrukovat, ale už ne tak často nutkání si skladbu pouštět. Jak z toho ven? Dám sedmičku, výš nejdu. :-(

Celkové zhodnocení: 7/10


I Want You to Stream!

27. března 2020 se na Youtube kanálu Scooteru uskutečnil speciální live stream. Koronakrize v plném proudu, zrušeny všechny koncerty a ostatní kulturní akce, do budoucna obrovský otazník. Scooteři se tedy rozhodli uspořádat alespoň tuto virtuální show, kdy hrají ve studiu bez diváků a tanečnic, přítomen pouze ten nejnutnější štáb. No a právě jako podpora štábu, který odložením turné přišel o významné zakázky, vyšlo o něco později live album. Bohužel pouze jako digitální edice a bohužel pouze audio. Video je na Youtube stále dostupné a CD verze jsme se nakonec dočkali skrze album, takže aspoň částečná kompenzace.

Rok vydání: 2020

Edice: web release

Cover: Šité horkou jehlou úplně stejně jako obálka Paul Is Dead. Profilovka ze Scooter Facebooku, přes to hozený zelenočerný filtr a přidán růžový nápis. Práce na pět minut. I screenshot z koncertu by byl lepší. 1/10

Záznam: Sledoval jsem to tehdy živě a byl jsem okouzlen. Kdo nezažil Covid, ten to nepochopí, ale bylo to něco speciálního - náhrada za turné a obecně za všechny kulturní akce a normální život bez čumáku přes obličej. Zapařil jsem si se sluchátky na uších před monitorem, ale cítil jsem, že tam jsem s nimi. Co se týče vizuálního zážitku, z fleku bych mohl dát 1 bod, protože pódium je malé a moc se tam toho neděje. Ale dám 10 bodů, protože jak říkám, lepší zachycení tehdejší covidové situace asi nenajdete. A jako bonus navíc zde uslyšíte celou verzi medley Fuck the Millennium / Call Me Mañana. K dokonalosti chybí DVD nebo Blu-ray, ale to už se dneska asi moc nenosí. 10/10

Nelze srovnávat s ostatními live alby, bylo by to nefér, ale koncert má v sobě speciální kouzlo, zachytil zásadní okamžik, covidová atmosféra je více než zřejmá. Nemůžu jinak, dávám plný počet.

Celkové hodnocení: 10/10

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky