Nejednoznačnosti

Kdo má v kapele hlavní slovo?

Velice sporná otázka. Pojďme si rozebrat možnosti, kdo všechno může v kapele tahat za nitky:

  • H.P. - Je to frontman skupiny, hlavní tvář, jediný 'přeživší' člen. Jak H.P. říká v rozhovorech, on je ten, který přichází s hlavními nápady na refrény, melodie, písničky. Představuji si, že v praxi to vypadá tak, že H.P. se setká s ostatními ve studiu, pustí vinyl nějaké své oblíbené kapely z osmdesátých let, zdůrazní, ať se všichni zaměří na chytlavý refrén nebo melodii, a tu potom použijí a rozvíjí dále. Případně, že H.P. schvaluje to, co někdo jiný skládá (přímo viděno i v pár videích), a dokud se mu to nelíbí, dál to nepustí. Předpokládejme, že nejsem daleko od pravdy a položme si otázku - má H.P. hlavní podíl na skladbách, když je v podstatě jen takovým navrhovatelem a mentorem, který se přímé produkci nevěnuje?

  • Druhý člen kapely - Tím mám na mysli především Ricka, který po dlouhá léta tvořil technické jádro kapely. Všechny skladby dával do kupy, byl světa techniky znalý. Společně s H.P.m zachovával tvář a zvuk Scooteru, pokud by náhodou začal až moc vybočovat ze zajetých kolejí. Takže spíše než kreativním nápadům se věnoval procesu mixování, nahrávání a kompletování. Věta "mixed and engineered by Rick J. Jordan" v bookletech mluví za vše. Byl to tedy on, kdo zodpovídal za to, co nakonec vyjde ze studia ven? A převzali Phil a Sebastian jeho pozici se vším všudy? Nebo se druhým členem stal formálně Michael? A kdo je v sedmé kapitole vlastně druhým členem? Jay nebo Marc?? A není už to teď vlastně jedno?

  • Třetí člen kapely - Troufám si říct, že tato varianta je nejpravděpodobnější. Každý správný fanoušek pozná, že s každou novou kapitolou se ihned mění zvuk kapely jen s malou návazností na tvorbu předchozí. A když tuto tvorbu ještě porovnáte s předchozí sólovou dráhou jednotlivých členů, zjistíte, že některé skladby jsou si hodně podobné. Takže, do studia přijde nový člen, nadhodí své nápady, představí svůj repertoár, složí pár samplů, melodií a jako člověk nový neoposlouchaný přizpůsobí zvuk obrazu svému (divný slovní obrat, že?). Ostatním se tento svěží vítr líbí, takže nemají nic proti změně. Tyto nápady koriguje H.P. s Rickem (posléze možná s Michaelem), dokud nevznikne výtvor podle jejich představ. A kdo je v sedmé kapitole vlastně třetím členem? Jay nebo Marc?? A není už to teď vlastně jedno?

  • Jens Thele - Již několikrát Scooteři odkazovali, že "toto jim řekl management, proto to tak udělali". A management není nikdo jiný než Jens Thele, spoluzakladatel Scooteru a zakladatel vydavatelství Kontor. Ačkoli je Jens nenápadný, může to být právě on, kdo už zpočátku rozhoduje, v jakém stylu bude nové album, který singl z alba vyjde, jestli vyjdou nějaké remixy, jaký bude klip a podobně. Protože on jako 'člověk z oboru', který se vyzná, co dnes letí, ví nejlépe, jak skupinu umístit do žebříčku TOP 10. Tato oddanost 'vedení' ale bohužel může ústit v moment, kdy Scooteři nedělají to, co by si přáli a co je baví, ale to, u čeho očekávají úspěch. Nejsou sami sebou, začíná to smrdět vypočítavostí a komercí. Pokud by nikdo nebral ohled na Jense a Kontor, klidně by mohly stále vycházet velké CD singly s B-sidy a možná bychom se ani nedočkali podivných experimentů typu The Big Mash Up. Stojí celá tvorba jen na tom, jakou má Jens náladu?

  • Ghost producer - Považuji za velmi nepravděpodobné, že by Scooteři pracovali pod taktovkou nějakého tajného stínového producenta, případně, že by jim někdo dělal skladby na zakázku. Celý proces od nápadu, produkce, vokálů, přes mix a mastering, až po vydání a distribuci se děje v útrobách studia a členové si vše zajišťují svépomocí, sem tam někdo hostuje. Kdyby náhodou měl někdo pochyby, porovnejte předešlou sólovou tvorbu členů kapely s obdobím, kdy působili ve Scooteru a uvidíte, že jsou si různé věci podobné. Bylo by zvláštní, kdyby tuto podobnost zajišťoval 'někdo zvenčí'.

Na otázku se nedá jednoznačně odpovědět, čímž jsem naplnil smysl rubriky. :-) Nejspíš je to tak, že H.P. přijde s nějakým bomba hitovým cover/sampl nápadem, třetí člen (do roku 2014) ho rozvine a zpracuje do své podoby, druhý člen (Rick) tomu všemu dá nějakou formu a Jens se nakonec vyjádří, jestli to má potenciál uspět, nebo se na to hoši mají radši vykašlat. V případě instrumentálek a remixů se procesu tvorby dost možná nezúčastňuje H.P. nebo jen pasivně. Mám pocit, že v páté a šesté kapitole se pojem druhý a třetí člen docela prolíná, neboť Michaelův rukopis není již tak zřejmý. Ale ať je to jak chce, rozdělení rolí evidentně funguje, neboť každý dělá to, v čem je nejlepší. :-)

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky