Nejednoznačnosti

Proč zní stejná písnička úplně jinak? ... aneb teorie singlu


Vzpomínám si, jako by to bylo teď. Pouštím si úplně poprvé záznam koncertu Encore (The Whole Story), začíná hrát Call Me Mañana a jsem mírně zmatený. Následuje Fuck the Millennium a přestávám chápat definitivně. Jak je možné, že nehrají ten stejný refrén, jak ho znám z alba, proč ho upravili? A je možné se k této verzi nějak dostat i ve studiové kvalitě?

Následoval druhý případ. Singl Maria (I Like It Loud) byl u nás v ČR velmi populární, první příčky Kissparády a hlavně na naší škole v přírodě jel každý večer na diskotéce pořádně nahlas. :-D Znali ho všichni, milovali ho všichni, protože museli, byli strženi davem. No a já se pak po letech dostávám k albu The Stadium Techno Experience a nestačím se divit. Tohle že je Maria? Kampak se poděla ta energie, ta hitovka, na kterou jsme pařili? Co tomu chybí? Není to ono!

Může to vyznívat komicky, ale opravdu, autenticky popisuji mé tehdejší pocity dezorientovanosti. :-) Vůbec by mě nenapadlo, že je možné, aby interpret nahrál dvě různé verze skladby za sebou. Jakože jedna hraje na albu a druhá na singlu nebo v klipu. Hlava mi to prostě nebrala. Netušil jsem ani to, že vycházejí nějaké CD singly, jel jsem pouze tradiční alba, kompilace a koncerty. Teprve až díky Scooterům ze mě přestal být nevzdělaný zelenáč.

Ano, je to tak. U českých hudebníků zřídkavý úkaz, u těch zahraničních úkaz ne vždy přítomný, ale u Scooteru fenomén opakující se s železnou pravidelností. Singl. Singl ne jako hitovka z alba. Singl ne jako to, co se hraje v rádiu, na koncertě. Ale singl, který vyjde jako samostatná nahrávka. CDčko, vinyl nebo klidně i kazeta pojmenovaná stejně jako písnička s vlastním unikátním obalem a tracklistem. Něco jako mini album jen s pár skladbami.

Jako první na singlu hraje zpravidla základní / rádiová / singlová / zkrácená verze písničky. Ta, co všichni znají. A pak už je to čistě na fantazii. Prodloužená verze, albová verze, live verze, instrumentální verze, acapella, remix, bonusové skladby navíc, někdy i multimediální obsah na PC. Tyto ostatní verze většinou nebývají dostupné na žádné jiné nahrávce, proto se vyplatí singly znát jako celek, výrazně rozšiřují diskografii každého muzikanta, nepodceňujme jejich sílu.

Ta správná magie nastává ale až ve chvíli, kdy se na singlu nachází exklusivní rádio verze, která není na albu. Děje se tak ve dvou případech. Buď singl vyšel dříve než studiové album a mezitím se intepret rozhodl jej přepracovat do čerstvější podoby, která není přeposlouchaná. Nebo singl vyjde až po vydání alba, kdy je zase potřeba přilákat posluchače, aby jim stálo za to pořídit si staronový kousek. Zároveň má zpěvák, zpěvačka či kapela šanci překvapit něčím novým a nemusí tak omílat dokola třeba již několik měsíců starý song.

Ale teď přijde to nejdůležitější, a to zamyšlení se nad tím, zdali je tento systém dvojích písniček efektivní a účinný. Pokud patříte mezi věrné fandy a poctivé sběratele, kterým neunikne žádná nota, oceníte rozmanitost, nové nápady a svěžest. Díky singlům máte k poslechu více písniček vašeho oblíbence, a to je fajn, ne? No jo, ale pak tu máme případy někoho nezasvěceného, jako uvádím na začátku, a může nastat problém. Koupit si album s natěšením, že si doma přehraju pecku, kterou slyším každý den z rádia při cestě do práce a s nepříjemným výrazem ve tváři zjistit, že to je nějaká nelíbivá, osekaná verze, nemusí být zrovna příjemné. Je záležitostí vkusu, zdali se nám líbí více albové či singlové verze, každopádně album si pořizujeme s určitým očekáváním, které se při prvním poslechu nemusí naplnit. Stejně tak může být nekomfortní i druhá situace, kdy mi doma leží morálně zastaralé CDčko, které je mi k ničemu, protože na něm hraje stále ta stejná nudná verze písničky, která mě už nebaví, a přitom v rádiu už je něco novějšího. Stejně tak bychom mohli diskutovat nad tím, jak nastavit rovnováhu mezi singly a albovými skladbami, protože běžný posluchač bude na albu kromě singlů určitě očekávat i ostatní písně v podobném líbivém stylu. Jenže když je takových písniček moc, album zní příliš povrchně, všechno je na jedno brdo, rychle se omrzí. Pokud je naopak zbytek skladeb jiný, je jen malá šance, že se o ně bude 'náhodný kupující' zajímat.

Zkusme zabrouzdat do několika příkladů, jak se Scooteři vypořádali s rozdílnými verzemi svých singlů. Třeba takový Rebel Yell. Já osobně nedokážu příliš poslouchat albovou verzi, protože v ní chybí jediný, ale životně důležitý tón. Ano, mám na mysli to návykové "Da-da-da daun, daun..." Po pravdě, úplně mi to kazí dojem z celého alba Our Happy Hardcore. Kdyby tam hrála rovnou singlová verze, byl bych mnohem spokojenější. O album dále hraje nepřekonatelný ploužák Break It Up. Rozdíly v albové a singlové verzi jsou minimální a skoro nepostřehnutelné. Albová verze mě tedy vůbec netrápí a jsem zároveň rád za tu decentní singlovou úpravu. Nebo Fuck the Millennium, jehož albová verze pasuje mezi ostatní temné underground písně jako prdel na hrnec, singlovka by byla hodně mimo. A pak tu je Aiii Shot the DJ, jehož albovka je snad ještě větší hitovka než singl. V některých případech se singlové verze mění nuceně, jen aby se neřeklo. Typicky Lass uns tanzen nebo Mary Got No Lamb. A jako poslední uvedu I'm Lonely, který má obě verze naprosto fantasticky zpracované, obě fungují.

Z rozmanitých příkladů můžeme vyvodit, že správná odpověď na smysl dvojitých písniček neexistuje. V nejlepším případě vás baví obě verze, každá jiným způsobem. Albová zapadá mezi ostatní kousky a nijak nevyrušuje a singlovou si pustíte, pokud chcete zapařit, nebo si ji dáte v rámci kompilací. U Scooterů se bohužel stává, že na albu hraje vícero potencionálních hitů, které působí tak zvláštně nedodělaně, kdy lze očekávat, že byly plánované jako singly, ale nakonec k tomu nedošlo. Napadá mě třeba Hit the Drum, Hands Up! a I'm a Raver, Baby. Takhle jsme mohli mít plnohodnotné hitovky a nemuselo by vadit, že nebyly vydány. A stávají se i případy, kdy je jednoznačný hit zabit špatnou rádiovou verzí a bylo by lepší vydat klasickou albovku - It's a Biz, Radiate.

V poslední době, kdy jdou fyzické nosiče do rici a nikdo je nechce, zažívají singly znovuzrození v digitálním downloadu a streamu, i když málokdy mají více než jednu skladbu. Můžeme se setkat i s tím, že někdo vydává už jen singly bez alb. Je to logický posun v hudebním průmyslu, kdy čím dál méně lidí chce poslouchat "výplňkovou vatu". Toto ale absolutně narušuje tradiční koncept, o němž jsem vám tady teď psal. :-(

Pro úplnost se koukněte na seznam albových a singlových verzí Scooter skladeb: Porovnání singlů

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky